ForsideAktueltNyheder Nyheder

 

 

30-08-2016

To medlemsorganisationer nomineret til bedste fundraising-kampagne

Seks danske organisationer er med i slutspurten om at vinde priserne for den mest innovative og effektive fundraising-kampagne. To af dem er medlemmer af CISU.

 

Af Camilla Bøgelund

På ISOBROs fundraising-konference d. 6. september bliver det afgjort, hvilke danske organisationer der har været bedst til at fundraise i 2016.

En af branchens sværvægtere, Folkekirkens Nødhjælp, har lagt sig i spidsen med hele tre nominerede kampagner. Blandt finalisterne er også to af CISUs medlemsorganisationer.

En af dem er SOS Børnebyerne, der op til deres landsindsamling udviklede et kort, som har sikret dem en finaleplads i kategorien “den mest innovative kampagne.” Kortet skulle hjælpe indsamlerne til at vælge de ruter, der giver flest penge i indsamlingsbøsserne.

Prisen for “den meste effektive fundraising-kampagne” kan blive Danish Muslim Aids. De er nomineret for kampagnen “Forældreløs er ikke hjælpeløs", en intensiv online- og offline kampagne om behovet for sponsorer til verdens forældreløse børn. Hele kampagen blev udført for 5000 kroner.

Danish Muslim Aids første strategiske kampagne

Stoltheden er ikke svær at få øje på hos Danish Muslim Aid. Et facebook-opslag om deres nominering fik 400 likes - Det største antal nogensinde på deres side.

- Vi er meget beærede over at være nominerede. Det er stort for en organisation på vores størrelse, som bare gør det bedste, vi kan, med de ressourcer vi har til rådighed, siger Signe Ejerskov, sekretariatsleder i Danish Muslim Aid.

Ifølge organisationen selv var kampagnen effektiv, fordi det lykkes dem at engagere mange frivillige, samle mange penge ind - særligt lige efter Ramadanen - og skaffe mange sponsorer.

Det er første gang, Danish Muslim Aid har lavet så stor en kampagne, der har kørt på så mange platforme og i længere tid. Når vinderen skal kåres, håber Signe Gjerskov, at kampagnerne vil blive bedømt ud fra den kontekst, de indgår i:

- De mennesker som har lavet kampagnen, er ikke kommunikationsuddannede. Vi har bare noget på hjerte og har haft blik for, hvad der måske kunne fungere, siger hun.

Se alle de nominerede her.