14.12.2025
Fortællinger om forandring Nyheder Årsrapport OpEn - Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje

Regnskovens lyde

I denne fortælling om forandring viser BIOFONIA, hvordan musik og animation kan engagere skoleelever i regnskovens udfordringer og skabe nye perspektiver på verdensmål og ansvar.

Foto: Remulus

Kan man få mennesker til at handle på tidens vigtigste dagsordener gennem kunsten? Det har Remulus Entertainment sat sig for at undersøge gennem en indføring i regnskovens lydunivers.

“Ideen var, at en kombination af musik og animation skulle få folkeskoleelever til at interessere sig for regnskovens udfordringer”, fortæller Mathias Madsen Munch fra Remulus Entertainment.

Remulus Entertainment har i samarbejde med Viborg Kommune, animatorer fra Viborg UNESCO Creative City, marimbaist Ronni Kot Wenzell og Bjerregrav Friskole sat sig for at formidle problematikker for regnskoven og dens oprindelige folk ved hjælp af musik og animation. Det er blevet til det audiovisuelle værk BIOFONIA, hvor eleverne på sjette og syvende klassetrin på Bjerregrav Friskole har været medskabere på værket.

Projektet har givet eleverne indsigt i Atlanterhavsregnskoven gennem animation og musik med udgangspunkt i verdensmålet Livet på Land.

“Inden undervisningen vidste ingen af eleverne noget om verdensmål. Men efterfølgende vidste de alle meget mere. Det gav en wow-følelse blandt eleverne, at de havde lært så meget på kort tid. De forskellige facetter af projektet har været meget motiverende for eleverne, og det er fedt, at det var tværfagligt, med både musik, naturfag, dansk og samfundsfag”, fortæller en af lærerne fra Bjerregrav Skole.

En anden lærer supplerer: “Ikke ret lang tid efter forløbet skulle 7. klasse skrive et essay om noget at kæmpe for. Her var der nogle piger, som ville kæmpe for regnskov og dyreliv. Her kunne jeg virkelig mærke, at der var sket noget, og at det havde sat tanker i gang hos eleverne.”

“Det faglige blandet med det kunstneriske er vildt stærkt. Det var kombinationen af at skulle lave musik og animation. Det med, at eleverne selv kunne komme ind og se deres resultat til sidst, var et vigtigt element. Det var meget motiverende for eleverne at være med i en film. Det er også meget motiverende for eleverne, når der kommer nogen udefra. De var helt oppe at køre over, at Ronni var fra Brasilien. Det i sig selv kan noget!”, fortæller en musiklærer fra Bjerregrav Skole.

Mathias forklarer: “Eleverne taler om traktorer som det allerførste, da vi kommer ud på skolen. De fleste elever på skolen bor på landet og kender meget til landbrug, store maskiner og traktorer. De kunne virkelig relatere til de maskiner, man kunne se i filmklippene fra regnskoven, hvor der skulle ryddes skov til vej.”

Projektet var på den måde med til at nuancere elevernes opfattelse af landbrug, når de koblede deres egen virkelighed i Danmark til skovrydning i Sydamerika. Det gjorde stort indtryk på børnene, at Ronni og Mathias selv har besøgt de oprindelige folk i regnskoven i Brasilien. “De synes, det var imponerende, særligt at der …”

Om bevillingen

Lokation: Danmark
Partnere: Remulus Entertainment
Titel: Bær Biophony
Bevilling: 140.000 kr.