CISU inviterer til ’Expression of Interest’ fra en bevillingskonsulent til Nødhjælpspuljen / DERF
Fra 1. februar 2025 har CISU brug for en erfaren konsulent til at indgå i Nødhjælpspuljens bevillingskonsulentgruppe.
Obs. Kontraktindgåelse er betinget af den endelige godkendelse af Finansloven for 2025.
Baggrund
Bevillingskonsulentgruppen består af fire eksterne konsulenter. Ansøgninger til Nødhjælpspuljen (Officiel titel Danish Emergency Relief Fund / DERF) behandles af bevillingskonsulenterne, som foretager en faglig vurdering på baggrund af kriterier beskrevet i retningslinjerne for puljen. Derefter sender de en indstilling til det eksterne bevillingsudvalg, som behandler indstillingen og træffer den endelige afgørelse. Nødhjælpspuljens brugere er små og mellemstore danske civilsamfundsorganisationer (som ikke har strategiske partnerskaber med Udenrigsministeriet) og deres partnere i lande der er berørt af en humanitær krise.
Arbejdsopgaver
-
Sagsbehandling, vurdering og indstilling af et antal ansøgninger til Nødhjælpspuljen - herunder også vurdering af svar på betingelser givet i vurderingen af ansøgninger (i 2024 var der tale om op til 20 ansøgninger pr. konsulent).
-
Vurdering af den danske organisations organisatoriske kapacitet på baggrund af organisationens indsendte oplysninger.
-
Deltagelse i to årlige kalibreringsmøder med Bevillingsudvalget og DERF-teamet i CISU, herunder inputs til sparring om vurderingspraksis.
-
Deltagelse i ad hoc møder med relation til bevillingsarbejdet efter behov.
-
Lejlighedsvist kommentere på nye udspil som vejledning til ansøgerne.
Sagsbehandlingen foregår uden fysiske møder men online i et transparent set-up og online system, hvor ansøger bl.a. modtager de udformede vurderingsnotater. Arbejdet foregår på engelsk, men systemet er på dansk.
Der forventes fysisk deltagelse i de to årlige kalibreringsmøder, der foregår i København og/eller Aarhus.
Omfang
Arbejdet forventes at udgøre ca. 150 - 200 timer om året.
Vurderingsarbejdet ligger i direkte forlængelse af konkrete ’calls for applications’, som Nødhjælpspuljen åbner når der opstår en humanitær krise og oftest baseret på en alert fra en DERF bruger. Denne form indebærer en høj grad af uforudsigelighed ift. hvornår vurderingsarbejdet kommer til at ligge. Det er derfor vigtigt at konsulenten har mulighed for at være til rådighed med kort varsel, da det humanitære imperativ kræver at ansøgninger bliver vurderet umiddelbart efter modtagelse.
Puljen er desuden forpligtiget til at vurdere ansøgninger (fra modtagelse til endelig godkendelse) indenfor 12 dage. Det er derfor afgørende, at konsulenten kan tilrettelægge sit øvrige arbejde, så det kan tilpasses denne arbejdsform. Der er dog fleksibilitet i den konkrete tilrettelæggelse af arbejdstiden, hvis konsulenten melder ud hvilke perioder vedkommende ikke er til rådighed.
Kvalifikationer
Konsulenten skal have dokumenteret erfaring indenfor følgende områder:
-
Mindst 10 års arbejdsmæssig og bred humanitær erfaring. Dette kan være i koordinerende eller ledende roller fra Danmark, eller gerne internationalt ifm. forskelligartede humanitære kriser.
-
Kendskab til danske civilsamfundsorganisationer og deres udviklings- eller humanitære arbejde, samt deres samarbejde med partnere og andre aktører ude i verden.
-
Indgående kendskab til de store dagsordener inden for det humanitære område, herunder lokalisering, syd-lederskab, afkolonisering, kvalitetsfinansiering, ’anticipatory action’ m.fl.
-
Erfaring med vurdering af ansøgninger, herunder også erfaringer med systematisk sagsbehandling.
-
Erfaring med kapacitetsvurdering af civilsamfundsorganisationer vil være en fordel.
-
Evne til at arbejde og levere rettidigt i et system med korte deadlines.
-
Gode skriftlige kommunikationsevner samt stærke engelskkundskaber, da bevillingsarbejdet foregår på engelsk.
-
Gode samarbejdsevner, herunder lydhørhed og respekt for andres synspunkter i relation til såvel vurderingsproces – og beslutninger.
Honorar
Arbejdet honoreres med en timetakst på 600 kr. + 12,5 % i feriepenge.
Ansættelse
Bevillingskonsulenter ansættes med reference til CISU’s Puljeleder, og med daglig og teknisk reference til Nødhjælpspuljens Fund Manager.
Information
Læs mere om Nødhjælpspuljen/DERF her.
Yderligere information kan fås ved henvendelse til rådgiver Hans-Jakob Hausmann på tlf. +45 6915 1955
Ansøgning
Ansøgningsfrist er den 9. januar 2025 kl. 12.00.
Ansøgning og CV indsendes elektronisk til: derf@cisu.dk.
Ansættelsessamtaler afholdes online d. 16. eller 17. januar 2025.