Verdensmålsmad i en inflationstid – fra landsbyerne i Indien til middelklassen i Danmark

Projektperiode:

01.01.2024 - 31.01.2025

Beviliget beløb:

179.550,- DKK

Samlet budget:

186.550,- DKK

Organisation:

Dansk Vegetarisk Forening

Pulje:

OpEn - Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje

Indsatsområde:

OpEn

World goals:

Mål 2: Stop sult

Mål 3: Sundhed og trivsel

Mål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund

Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion

Mål 15: Livet på land

Indsatser foregår i:

India

Resume

Formålet er, med formidling fra køkkener og køkkenhaver i landsbyer i det østlige Indien, i selskab med den lokale NGO Living Farms, at oplyse og engagere især ’de neutrale’ i fødevareforbrugets og fødevareproduktionens betydning for verdensmålene – hvor der med det sidste års inflation (hvor mange f.eks. stadig har fravalgt økologiske fødevarer) er grobund for at brænde igennem med formidlingen af billig verdensmålsmad. Formidlingen vil foregå ved Martin Keller, som er kendt fra DR og TV2, og som i mange år har arbejdet med at formidle verdensmål og verdensmålsmad og er kendt for at anvende kreative pædagogiske virkemidler som f.eks. målebånd, legetøj og lignende modelleringer. Hovedaktiviteterne er (1) fysiske besøg på uddannelsesinstitutioner med deltagelse af 2.000 unge, (2) små videoer på de sociale medier, som når ud til mindst 500.000 heraf mange 'neutrale', og (3) ’Martins Verdensmålsbrevkasse’ målrettet ’de neutrale’, hvor udvalgte svar formidles via nye videoer.