Overordnede mål
BØrn og unge vil blive styrket i at opleve sig selv som vigtige medspillere i udviklingen af deres eget liv, deres lokalsamfund og deres land.
Umiddelbare mål
1. 31. August 2012, 200 børn og unge kender ABC af den mundtlige tradition og historie i Vest Afrika. 2. 31. August 2012, tre skoler er aktive brugere af Culture Kids værktøjskasse for kreativ læring. 3. 31. August 2012, 30 Culture Kids “movers” er trænet i at styrke børn og unges rolle i udvikling.
Målgrupper
'- 200 Børn og unge mellem 5 og 14 år i tre landsbyer i Gambia - 40 Lærere fra udvalgte skoler - Forældre - 20 Lærerstuderende fra Gambia College
Resume
Culture Kids er et projekt der udspringer fra et lokalt behov for kulturuddannelse og er samtidig et anderledes forsøg på en pædagogisk indgang til kulturundervisning og kreativ problemløsning for børn og unge i landsbyerne Berefet, Mindau og Tumani Tenda. Verden står foran enorme udfordringer, specielt Afrika har brug for anderledes, innovative og og kreative løsninger på de foran stående problemstillinger. En mere kreativ, løsningsorienteret og kuturelt uddannet generation, skaber muligheden for at Afrika kan blive en stærk partner i en globaliseret verden. Culture Kids er et uddannelses program, for børn og unge i alderen 5 – 14 år. Vores partnere har samlet de bedste traditionelle kunstnere (Griots) og undervisere, der sammen repræsenterer de ialt 15 forskellige kultur retninger der findes i regionen. Culture Kids projektet gennemføres på forsøgs basis i de tre landsbyer, for på sigt at kunne tilpasse konceptet, således at det kan anvendes i en bredere sammenhæng. Målet er at konsolidere konceptet så det får en bæredygtig lokal og national forankring. Culture Kids planlægges udført i landsbyer som ECCO Gambia har udviklet ”The Sustainable Cultural Concept” med gennem de sidste 14 år. Projektet har en solid berøringsflade med de tre lokale landsbyer og en lang erfaring med at samarbejde med lokale demokratiske enheder og de lokale skoler. Målet om bæredygtighed bygger netop på disse eksisterende strukturer.