Daasanach Nursery School Development Project

Projektperiode:

01.05.2009 - 01.12.2011

Beviliget beløb:

339.231,- DKK

Organisation:

Wycliffe Danmark

Partnere:

Bible Translation and Literacy (BLT)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt B (0,2-0,5 mio)

Indsatser foregår i:

Kenya

Overordnede mål

At støtte børn fra daasanach i at opnå samme uddannelsesniveau som andre børn der har adgang til uddannelse på deres modersmål

Umiddelbare mål

• Udstyre klasselokaler og udvikle undervisningsmateriale på daasanach • Omskole to lærere til at undervise på daasanach • Afslutte to klasser på førskoleniveau

Målgrupper

• 300 børn (uanset, religion og indkomstgrundlag har ligestillet adgang til skolen), der bor i gåafstand fra skolen • Hele daasanachområdet vil få gavn af det udviklede modersmålsmateriale • Målgruppen er kendetegnet ved fattige, hvoraf ca. 80% af befolkningen er kategorisk fattige, høj fødselsdødelighed, marginalisering, ringe adgang til sygdomsbehandling og analfabetisme.

Resume

Daasanach er en stamme, med eget sprog, der lever på grænsen mellem Kenya og Etiopien. En stor del af befolkningen er analfabeter på grund af begrænset adgang til målrettet uddannelse. Projektet tager udgangspunkt i modersmålsundervisning for børn på de yngste klassetrin, som udrustning og forberedelse til at disse børn på efterfølgende klassetrin, kan følge den allerede tilgængelige undervisning på landets fællessproget. Målet med projektet er at hjælpe børnene fra Daasanach samfundet til at opnå samme uddannelsesniveau som børn, der modtager undervisning på deres modersmål, og dermed forbedre deres muligheder for at gennemføre en uddannelse. Endvidere vil projektet skabe opmærksomhed omkring nødvendigheden for modersmålsundervisning i det kenyanske flersprogede samfund, samt give minoritetsbefolkningen en forbedret chance for at tale deres egen sag.