Undervisningsprojekt for lærere i Cameroon

Projektperiode:

01.08.2004 - 31.07.2006

Beviliget beløb:

870.000,- DKK

Organisation:

IT i udviklingslandene (ITUL)

Partnere:

UNISON Common Initiative Group (UNISONcig)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt C (0,5 - 1 mio)

Indsatser foregår i:

Cameroon

Overordnede mål

At skabe opmærksomhed i Cameroon om betydningen af at integrere infor-mationsteknologien i undervisningen.

Umiddelbare mål

At uddanne et antal lærere i ICT-baserede undervisningsmetoder og videre-uddanne en sekundær kreds af elever. At prioritere kvindelige lærere.

Målgrupper

Den primære målgruppe er i alt 160 lærere, hvoraf mindst 40% er kvinder. Den sekundære målgruppe er 8.100 elever ved 31 skoler.

Resume

Projektet bidrager til at integrere Cameroon i informationssamfundet, i overensstemmelse med de principper der blev vedtaget ved "World Summit on the Information Society" - verdenstopmødet afholdt i FN-regi december 2003 i Geneve. Der etableres to undervisningscentre i byerne Douala og Buea i Cameroons to sydlige provinser Littoral og SouthWest. Her undervises i projektperioden 160 lærere fra 31 skoler i anvendelse og integration af informationsteknologi i både pædagogik og fag-ligt indhold i forskellige fag. Mindst 40% af deltagende lærere er kvinder. Den sekundære målgrup-pe er 8.100 elever ved skolerne. Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i et gennemprøvet dansk koncept, og det oversættes og tilpasses til franske og engelske læseplaner og sprog. Projektet skaber opmærksomhed om nødvendigheden af, at elever kender til informationsteknologien og bi-drager herved til en positiv socio-økonomisk udvikling i Cameroon.