Resume
Projektet har til formål at skabe et systemisk skift i Moldovas læreruddannelse ved at ruste både kommende og praktiserende lærere til at skabe sikre, inkluderende og rettighedsbaserede klasseværelser. Målgruppen er universitetsundervisere på det pædagogiske universitet i Chisinau, lærerstuderende og praktiserende lærere, som opkvalificeres i menneskerettighedsundervisning (MRU) og inkluderende pædagogik. Gennem træning, mentorordninger og revision af pensum på bachelor-, kandidat- og efteruddannelsesniveau integreres MRU i undervisningsplanerne, og deltagerne afprøver tilgangen i praksisworkshops på skoler. Dette understøttes af fortalervirksomhed over for myndigheder og civilsamfund, så HRE bliver varigt forankret i Moldovas formelle uddannelsessystem. På sigt forventes dette at give en vedvarende positiv effekt på skolerne, hvor elever oplever et mere demokratisk og engagerende læringsmiljø, der fremmer trivsel, kritisk sans og respekt for menneskerettighederne.