Improving Organic Production Methods and Marketing in the Bolivian Cooperative Coffee Sector

Projektperiode:

13.05.2020 - 31.05.2022

Beviliget beløb:

499.999,- DKK

Organisation:

Kooperationen

Partnere:

Federacion de Caficultores y Exportadores de Bolivia

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Medborgerindsats

World goals:

Mål 1: Afskaf fattigdom

Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst

Mål 10: Mindre ulighed

Mål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund

Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion

Mål 13: Klimaindsats

Mål 15: Livet på land

Mål 17: Partnerskaber for handling

Indsatser foregår i:

Bolivia

Overordnede mål

At styrke FECAFEB inden for økologisk kaffeproduktion og afsætning af kaffe på internationale markeder.

Umiddelbare mål

Etablering af forsøgsmarker og oprettelse af læringsprogram for kaffeproducenter p markerne. Instruktion i nye produktionsmetoder og nødvendig teoretisk viden. Udvikling af viden om globale kaffemarkeder og FECAFEBs mulige rolle i eksporten af medlemmernes kaffe. Etablering af 7 forsøgsmarker. Deltagelse af 210 deltagere i læringsaktiviteter på forsøgsmarkerne. Deltagelse af 84 personer til praktiske workshops og 42 til teoretiske workshops.

Målgrupper

FECAFEB som organisation ITCs undervisere og studerende Kaffeproducenter Caranavi-provinsen (210 deltagere i alt)

Resume

Dette projekt handler om at styrke kapaciteten af bolivianske kaffebønder gennem en styrkelse af de små kaffekooperativers paraplyorganisation, FECAFEB, og den tekniske skole ITC i Caranavi, der uddanner kaffeproducenter. Omdrejningspunktet for projektet er forbedrede økologiske dyrkningsmetoder med fokus på genskovning, kompostering, økologisk sygdoms- og skadedyrsbekæmpelse, o.l. deriblandt indførelse af et varslingssystem baseret på sensorer i kaffemarkerne. Projektet indhenter viden udefra, da den bolivianske kaffesektor er dårligt udviklet og finansieret. Der indhentes ekspertise fra både Mexico og Colombia. Udover fokus på økologiske dyrkningsmetoder, indeholder projektet kapacitetsopbygning af FECAFEB inden for markedsforståelse og markedsføring af medlemmernes kaffeproduktion til udlandet ved at bruge partneren, Coffee Collectives, erfaringer fra området.