CISUs opslagstavle
På CISUs opslagstavle for medlemsorganisationer kan man lave opslag, der har relevans for andre organisationer. Det kan f.eks. være information om arrangementer, ledige stillinger eller tips fra jeres arbejde. Oversigten sendes med ud i CISUs nyhedsbrev, der hver anden uge kommer ud til over 2.000 modtagere.
Smag på forandring – fra Ghana til Danmark
🗓 Dato: 8. november 2025
📍 Sted: Silkeborg Højskole, Platanvej 12, 8600 Silkeborg
🌍 Om dagen
Mad er mere end brændstof – det er kultur, fællesskab og en nøgle til forandring.
På årets Ghana Højskoledag inviterer vi til en sanselig rejse ind i madens verden med oplæg, dialog og fælles madlavning.
Vi får besøg af:
Susanne Højlund, forsker fra Aarhus Universitet
Aimée Wallin og Bright Aaron Avadzinu fra Ghana Food Movement – en folkelig bevægelse, der samler kokke, producenter og ildsjæle for at styrke stoltheden over Ghanas kulinariske arv og skabe et mere bæredygtigt fødevaresystem.
🕑 Program
10.00 – 10.30
☕ Ankomst & kaffe
10.30
👋 Velkomst ved forperson Katrine Skamris
🍽️ 10.45 – 12.30
Smagens rolle i vores liv – fra hverdagsvaner til global omstilling
Mad former identitet og fællesskab – men hvorfor er det så svært at ændre vores vaner?
Antropolog og smagsforsker Susanne Højlund, lektor ved Aarhus Universitet og leder af Food Culture Studies, viser hvordan måltider kan skabe både glæde, tilhørsforhold og forandring.
Med erfaring fra bl.a. Smag for Livet og Det Danske Gastronomiske Akademi giver hun nye perspektiver på smag som drivkraft i den grønne omstilling.
🕛 12.30 – 13.30
🥗 Frokost
🌱 13.30 – 15.00
Mad som bevægelse – Ghana viser vejen
Hvordan kan lokale råvarer og unge ildsjæle drive forandring?
Aimée Wallin, co-director i Ghana Food Movement, fortæller om bevægelsen, der forbinder kokke, producenter og aktivister i en fælles vision om at styrke stoltheden over Ghanas madkultur og skabe et mere bæredygtigt fødevaresystem.
Med rødder i både Sverige og Mali arbejder hun som politisk madentusiast for at fremme lokale løsninger på globale udfordringer.
☕ 15.00 – 15.30
Kaffepause
👨🏾🍳 15.30 – 17.00
Workshop: Ghana – Gastronomisk Remix
Kom med i køkkenet, når vi sammen med kok og madinnovatør Bright Aaron Avadzinu fra Ghana Food Movement skaber en aftenmenu på nye måder.
Bright er kendt for fællesskabsbaserede events som Fufu & Friends i Accra og har arbejdet med zero-waste madkultur i Hamborg.
Glæd dig til en sanselig oplevelse, hvor mad, fællesskab og bæredygtighed går hånd i hånd.
🍴 17.00 – 19.30
Samvær & fællesmiddag
🎶 19.30 – 21.00
Aftenhygge
Dagen sluttes af med to gode oplevelser:
Elever fra Silkeborg Højskole fortæller om deres rejse til Ghana
Komponist og musiker Hans Holm tager os med ind i historien om Ghana Sangdag, som i år blev afholdt for 40. gang.
Sammen synger vi nogle af de populære Ghanasange.
🎤 Oplægsholdere
Susanne Højlund
Lektor ved Aarhus Universitet, leder af Food Culture Studies
Bright Aaron Avadzinu
Kok og madinnovatør, Ghana Food Movement
Aimée Wallin
Co-director, Ghana Food Movement
ℹ️ Det praktiske
📍 Hvor:
Silkeborg Højskole, Platanvej 12, 8600 Silkeborg
Der er mulighed for overnatning. Efter aftale tilbydes afhentning på Silkeborg Station.
📝 Tilmelding:
www.ghanavenskab.dk
Kvinder og bæredygtig udvikling - Aalborg
Husk også, at Kvindernes U-landsudvalg Nordjylland, FN-Forbundet og Folkeuniversitetet i Aalborg holder arrangement om Kvinder og bæredygtig udvikling – 40 år efter FNs kvindekonference i Nairobi 1985 den 28. oktober på Aalborg Universitet.
Kvindernes U-landsudvalg i Nordjylland inviterer til foredrag den 28. oktober
FN verdens mål fokuserer bl.a. på ligestilling mellem kønnene, bæredygtig udvikling og klimaindsats, der skal lede til ordentlige levevilkår for alle globalt. Ved FNs kvindekonference i Nairobi 1985 var der allerede stort fokus på ligestilling og bæredygtig udvikling. Siden er der sket store fremskridt i adgang til uddannelse og sundhed, digitale løsninger og basale ydelser såsom elektricitet. Det gælder også i mange landområder i eksempelvis Østafrika, hvor små solcellesystemer understøttes af digitale låneprogrammer. Hvor der tidligere måske kun var et par universiteter i et land som Kenya eller Tanzania, er der i dag op mod 40 i hvert af de to lande – men der er fortsat for få forskere sammenlignet med andre kontinenter – og kun 30% af forskerne på det afrikanske kontinent er kvinder.
Hvilke udfordringer giver klimaforandringerne for at sikre ligestilling og bæredygtig udvikling? Hvilke muligheder er der for at opskalere uddannelses- og jobmuligheder for kvinder inden for bæredygtig energi f.eks. i Afrika? Og hvordan kan internationale forskningsnetværk bidrage til innovation og udvikling og hvilken forskel kan den slags netværk gøre?
Foredrag med efterfølgende debat: Margrethe Holm Andersen, PhD. Tidligere souschef i Udenrigsministeriet og senior konsulent på Aalborg Universitet. Nu selvstændig konsulent med særligt fokus på opbygning af forskningskapacitet og forskning i bl.a. energi bæredygtig udvikling i Østafrika.
Tid: den 28. okt. Kl. 16.30 18.30
Sted: Aalborg Universitet
Arrangør: Folkeuniversitetet i Aalborg, Kvindernes Ulandsudvalg i Nordjylland og FN- forbundet i Nordjylland
Kom og vær med til at markere International Day of the Girl med Danish Muslim Aid!
I forbindelse med vores CISU-støttede projekt Increased menstruation equity, social support and reduced school dropout amongst schoolgirls in Pakistan and Uganda, inviterer Danish Muslim Aid til en særlig filmvisning og samtale i anledning af International Day of the Girl Child.
Vi viser filmen IMPURE, hvor vi følger 12-årige June fra Kenya, som oplever sin første menstruation i skolen og møder både uvidenhed, skam og eksklusion. Filmen er baseret på virkelige hændelser og sætter spot på de udfordringer, mange piger stadig står overfor.
Efter visningen inviterer vi til paneldebat og Q&A, hvor vi har fornøjelsen af at byde velkommen til blandt andet filmens instruktør Rico Herre og Naisula Lepariyo, Social Impact Advisor og medvirkende i filmens udvikling. Sammen åbner vi op for dialog om, hvordan vi som civilsamfundsaktører kan styrke pigers rettigheder og bryde menstruationstabuer. Herefter byder vi på sandwich, sodavand og en afslappet mulighed for at mingle og netværke med aftens gæster.
Dato: 11. oktober 2025 (International Day of the Girl)
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København K
Tid: 16.00–20.00
Program:
16.00–16.20: Ankomst og registrering
16.20–16.30: Velkomst
16.30–18.00: Filmvisning af IMPURE
18.00–18.15: Pause
18.15–19.00: Paneldebat og Q&A med publikum
19.00–20.00: Sandwich, sodavand og mulighed for at mingle og netværke
Billetpris: 65 kr.
Billetter kan købes via DM-Aid hjemmeside: https://dmaid.dk/mhm-event/
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte Hafsa Jama på hafsa.jama @dmaid.dk
Vi håber, du har lyst til at komme forbi – og tage en kollega eller en ven med!
Solidaritet over Grænser er en forening af 3F og 3F-skolers ansatte. Foreningens primære formål er at yde solidaritet til fordel for faglige kammerater og deres organisationer primært i udviklingslande og Central- og Østeuropa. Foreningen kan ligeledes støtte demokratiske organisationer, som kæmper for social retfærdighed. Der gives mindre beløb, og maks. op til 50.000 kr.
Ansøgningsskema kan fås ved henvendelse til kasserer og bestyrelsesmedlem, Anders Kernel anders.kernel@3f.dk
Brænder du for kirkeligt udviklingsarbejde og vil du være med til at styrke kvinders rettigheder og tros- og religionsfrihed i Mali og Cameroun?
Mission Afrika søger en international projektkoordinator til et barselsvikariat fra 1. november 2025.
Du får ansvar for udvikling af projektansøgninger, monitorering og rapportering af igangværende projekter samt tæt samarbejde med vores partnere i Vestafrika.
Læs mere på linket: https://missionafrika.dk/jobopslag/barselsvikar/
Kære CISU,
Vi skriver til jer som en frustreret medlemsorganisation.
Vi har netop læst nyheden om ændringerne i Små Programmer, og vi er oprigtigt bekymrede og overraskede. Det bliver stadig sværere at regne med, hvilke vilkår der gælder fra ansøgningsrunde til ansøgningsrunde. Troværdigheden som rammesættende og koordinerende organisation er under pres, når regler og præmisser ændres med så kort varsel – endda midt i en planlægningsproces og skrivefase – og uden fyldestgørende forklaring. Det gør det umuligt for medlemsorganisationer at arbejde strategisk og langsigtet, og det underminerer tilliden til processen. Forrige uge brugte vi en halv dag i sekretariatet på at planlægge de næste ni måneder i forhold til, hvilke ansøgninger vi skulle fokusere på, beløbsrammer osv. Der gik ikke mere end et par dage, før den plan kunne kastes i skraldespanden, da CISU ændrede på ansøgningsrunderne til projekter og sløjfede novemberrunden.
Vi sadlede om og brugte yderligere en halv dag på at gentænke og omplanlægge ansøgninger og beløbsrammer i lyset af den nye virkelighed. Og nu – endnu en gang – kan store dele af denne nye plan smides væk, fordi CISU igen har ændret vilkårene. Det er ekstremt demotiverende og sender et signal om, at vores planlægningsarbejde og interne koordinering reelt ikke har nogen værdi, når præmisserne så ofte ændres udefra og uden varsel.
Vi spilder vores tid. Med den nuværende ændring har I reelt skabt en gættekonkurrence. Vi kan lægge mange timers arbejde i at udforme et gennemarbejdet og fagligt stærkt programforslag – kun for at blive afvist, fordi vi har valgt “forkert” beløbsramme. Det strider mod princippet om et dygtighedsprincip, som vi ellers troede var styrende i den nye programstruktur.
Det mest bekymrende er dog, at selve præmissen for at udarbejde gode programmer er undergravet. Et godt program kræver tid og ressourcer – både i udformning og implementering. Men med den nye logik er vi som ansøgere tvunget til at tænke ekstremt strategisk og nedskalere ambitionerne, hvis vi vil være sikre på at komme “med i puljen”. Kan man lave et fyldestgørende program på 3 år med et samlet budget på 1,5 millioner kroner, altså 500.000 årligt? Mener CISU det? For det bliver realiteten. Det er ikke bare paradoksalt – det er også i direkte modstrid med formålet om at fremme kvalitet i udviklingssamarbejde. Omvendt: hvis vi bruger den nødvendige tid og bygger en stærk ansøgning og et bæredygtigt program op, risikerer vi, at det slet ikke bliver vurderet. Det er et valg mellem faglig integritet og strategisk spil – og det er uholdbart.
Vi er selvfølgelig klar over, at CISU er under pres, men der har været andre, langt mere rimelige og gennemskuelige løsninger, som ikke ville spilde organisationernes tid i samme grad. I kunne for eksempel have:
• Indført en begrænsning på én ansøgning per organisation – det ville reducere antallet af ansøgninger og sikre, at ingen bruger tid på forslag, der aldrig bliver vurderet.
• Skærpet adgangskriterierne for Små Programmer, ligesom det gælder for mellemprogrammet, hvor kravene er forholdsvist hårde. Det ville målrette indsatsen uden at gøre ansøgningsrunden til et lotteri. Vi ville hellere være dømt ude nu, end at bruge måneders arbejde på at udforme ansøgninger - som ender med ikke at blive læst eller komme i betragtning.
Oveni kommer en markant mangel på gennemsigtighed i selve beslutningsprocessen. Det fremgår ikke, hvem der har truffet beslutningen, hvilke kriterier der er blevet lagt til grund, og hvilke alternative løsninger der blev drøftet. Det er meget lidt tilfredsstillende, og det sender et skidt signal. Når beslutninger med så stor betydning for medlemsorganisationernes arbejde bliver truffet bag lukkede døre og kommunikeret uden kontekst, bliver det svært at tro på, at vi som medlemmer har reel mulighed for at få indflydelse – heller ikke på beslutninger, der opleves som direkte skadelige for vores arbejde.
Vi vil derfor gerne bede om svar på følgende:
1. Hvordan og af hvem er beslutningen blevet truffet?
2. Hvilke andre muligheder var i spil, og hvorfor blev de fravalgt?
Afslutningsvist vil vi gerne opfordre CISU til følgende:
• At udarbejde en holdbar og gennemskuelig model for, hvordan der fremover skal prioriteres og sorteres i ansøgningerne – uden at det opleves som tilfældigt eller administrativt vilkårligt.
• At kommunikere en langsigtet plan for Små Programmers fremtid, så medlemsorganisationer kan planlægge strategisk og investere tid og faglighed med en vis tryghed.
• At involvere medlemsorganisationerne langt mere aktivt i processen med at finde fremtidige løsninger, der varetager både kvalitetskriterier og kapacitetsudfordringer.
Vi håber, I vil tage denne henvendelse alvorligt og reflektere over, hvordan tillid og troværdighed kan styrkes fremadrettet – ikke mindst gennem mere gennemsigtige processer og beslutninger, som er i overensstemmelse med det medlemsdemokrati, CISU er bygget på.
Som en del af ønsket om åbenhed og fælles refleksion i medlemskredsen, har vi besluttet at gøre nærværende henvendelse til et åbent brev. Vi mener, at de forhold, vi beskriver, vedrører mange medlemsorganisationer, og vi ønsker derfor at bidrage til en bredere samtale om forudsigelighed, kvalitet og involvering i CISUs bevillingssystem.
På vegne af FANT – For A New Tomorrow
Cecilie Hauerberg
Sekretariatschef
CISUs svar er dette:
Kære FANT
Først og fremmest tak for jeres åbne brev. Det er i CISUs ånd med åbenhed og en både kritisk og selvkritisk tilgang. Jeg vil også rose den konstruktive tilgang. Vi anerkender jeres bekymringer, da det på ingen måde er en ønskværdig situation, vi er havnet i. Tværtimod er det for alle – målgrupper, partnere og ansøgere - en svær beslutning, vi har måttet træffe.
Lige nu er midlerne i CISUs puljer under voldsomt pres, hvilket leder til store frustrationer. Presset kommer paradoksalt nok på et tidspunkt, hvor der aldrig har været flere midler til rådighed, men de midler svarer desværre ikke til det store engagement og virkelyst, der er i det danske civilsamfund og deres partnere.
Der er et pres på tværs af alle Civilsamfundspuljens støtteformer – lige på nær støtte til samfinansiering, som ikke er særlig søgt. Presset betyder, at mange kræfter hos målgrupper, partnere og ansøgere på at lave ansøgninger ikke leder til bevillinger og dermed ikke til forandringer for de udsatte målgrupper, man arbejder for og med.
Vi har derfor på tværs af Civilsamfundspuljen måtte lave en række tiltag. Vi har for eksempel reduceret antallet af mellemstore programmer, vi har for to uger siden aflyst ansøgningsrunden i november for små og store projekter, og som meldt ud denne uge besluttet, at der kun bliver behandlet ansøgninger på samlet 200 pct. af det beløb, der er til rådighed i septemberrunden for små programmer. Det sidste har vi meldt ud, så ansøgere på forhånd kan forholde sig til det, samt for at sikre, at flest mulige gives til globale indsatser og ikke bruges til behandling af ansøgninger, som der ikke er midler til.
Med hensyn til jeres to konkrete spørgsmål har vi afsøgt en række alternativer, herunder dem I nævner i jeres brev om at ændre på adgangskriterier eller andre begrænsninger for organisationer for at kunne indsende ansøgninger. Vi har besluttet at oplyse om den konkurrencesituation, der vil præge runden, samt sende ansøgninger til bevillingssystemet for 200% af de 30 millioner kroner, vi har til rådighed – det vil sige for 60 millioner kroner. Håbet er, at dette vil give ansøgere et informeret grundlag til at til at træffe valg, om de vil søge, samt i så fald hvordan og for hvor meget. At ændre adgangskriterier for at søge ville fratage ansøgere denne valgmulighed.
Sammen med en række alternativer om adgang til at søge runden blev forslaget om at tage 200% ind i ansøgninger forelagt bestyrelsen den 25.6.25 til kommentering. Bestyrelsen lagde vægt på, at adgang til at søge puljen ikke måtte reduceres med kort varsel, og det derfor måtte disponeres administrativt for at imødegå det forventede høje antal ansøgninger. Det er sekretariatsledelsen, der på baggrund af disse kommentarer har taget administrativ beslutning i forhold til septemberrunden.
Søgningsmønstre til Civilsamfundspuljens støtteformer hænger sammen, og beslutningen er sket på baggrund af informationer medio juni vedrørende mellemstore programmer og små og store projekter. Vi har derfor først haft informationsgrundlag sidst i juni, og vurderet at vi måtte handle nu, for at ansøgere til september runden kunne informeres tidligst muligt.
Jeres ønske om større åbenhed gør indtryk. Vi stræber efter den størst mulige grad af åbenhed, og er meget modtagelige for nye idéer. Vi ønsker åben dialog og vil derfor gerne invitere alle interesserede til et online møde den 12.8.25 klokken 13-14. Tilmelding kan ske her.
Jeres brev indeholder også en række andre fremadrettede forslag. Disse vil sammen med andre ideer indgå i et allerede planlagt stocktake af civilsamfundspuljen, som vil foregå hen over foråret. Målet med dette stocktake er, på baggrund af indsamlede erfaringer at vurdere behov for at revidere Civilsamfundspuljen fremover – og håndteringen af det store pres samt øget motivering for at søge samfinansiering vil helt sikkert indgå.
Jeg håber, dette svarer på jeres spørgsmål. Ellers må I endelig deltage i mødet den 12.8.25.
Med venlig hilsen
Jeef Bech, sekretariatsleder.
Kære kollegaer og samarbejdspartnere
Er din NGO på udkig efter et nyt og spændende kontorfællesskab til en god pris? Så læs med her.
Vi vil gerne videreformidle et unikt tilbud om en kontorplads på kontorfællesskabet Kirstinelund i Lystrup, hvor vi (RAISE) selv har vores sekretariat.
Tilbuddet lyder på følgende:
Kontorplads i særskilt afdeling af kontofælleskabet tiltænkt NGO’er (NGO-hub) for kun 1000kr om måneden per skrivebord.
Fleksibilitet i forhold til at nedskalere eller opskalere antal skriveborde afhængigt af behov.
Adgang til mødelokaler – fem timer gratis per måned og bookning mod betaling udover det.
Inkluderet i prisen er god kaffe, stabil Wi-Fi, adgang til tekøkken og printer, samt daglig rengøring af alle faciliteterne.
Som bruger af Kirstinelund bliver du en del af et dynamisk kontorfællesskab sammen med over 150 små- og mellemstore virksomheder. Kirstinelund har egen kantine, café, sundhedshus, grønne udearealer, konferencelokaler og meget mere. Her er nem adgang med offentlig transport fra midtbyen i form af letbane og bus. Derudover er der masser af gratis parkering.
Som et lille sekretariat bestående af 2-3 medarbejdere, er vi meget glade for at være en del af et større fællesskab her på Kirstinelund. Her er skønne faciliteter, et højt serviceniveau og et inspirerende fællesskab af andre virksomheder. Vi trives i høj grad, og vi giver derfor den største opmuntring til at komme ud og blive en del af det nye NGO-hub.
Er I interesseret i at høre mere om Kirstinelund eller komme forbi til en uforpligtende rundvisning, så kontakt Lars Bjørn på lb@kirstinelund.nu eller på tlf. 33 60 88 84.
Mvh
Jakob Lundager
Sekretariatsansvarlig hos RAISE
Vi vil gerne invitere dig og din organisation til en hyggelig og inspirerende reception ved vores udstilling DU GØR EN FORSKEL – tirsdag den 21. oktober kl. 15.00–17.00 i Verdensrummet ved Dokk1, Aarhus.
Udstillingen gør det usynlige synligt: den viser på håndgribelig vis, hvor meget mad, vand, tøj, ting og CO₂ en dansker bruger og udleder – og hvordan vi hver især kan være en del af løsningen.
Her kan man se sin årlige madmængde, møde en kæmpe ballon med sin daglige CO₂-udledning, teste sin viden i bæredygtighedsquizzen og sende et postkort til politikerne med idéer til en grønnere fremtid.
“Du gør en forskel” har i løbet af sommeren været vist på NorthSide, DGI-stævnet i Vejle, under Aarhus Festuge og siden ved Dokk1.
Inden udstillingen lukker for i år, vil vi gerne samle samarbejdspartnere, grønne organisationer, NGO’er og andre interesserede til en fælles snak om tankerne bag udstillingen – og om, hvordan vi kan arbejde videre med den i 2026.
Måske i samarbejde med dig eller din organisation?
Vi håber på en bred deltagelse med andre NGO’er og samarbejdspartnere, så vi sammen kan bringe udstillingen – og budskabet om handling og håb – ud i hele Danmark i 2026.
Ønsket er at styrke samarbejdet og synligheden af danske NGO’ers udviklingsarbejde og fælles indsats for bæredygtighed.
Vi byder på klimavenlige forfriskninger og snacks og håber på en uformel eftermiddag med idéudveksling, inspiration og netværk.
Hvis du ikke har mulighed for at deltage den 21. oktober, viser vi også meget gerne udstillingen frem på et andet tidspunkt – bare sig til.
Læs mere om udstillingen her: https://ve.dk/ny-klima-udstilling-i-aarhus-du-goer-en-forskel/
Vi glæder os til at se dig!
Bedste hilsner
På vegne af Det Fælles Bedste og VedvarendeEnergi
Jan Feil
https://ve.dk/ny-klima-udstilling-i-aarhus-du-goer-en-forskel/
Du har sikkert set flere og flere elbiler på vejene. De burde være løsningen, ikke? Rene og grønne.
Men der er noget, du måske ikke ved: batterierne i disse elbiler forbinder Berlin med Argentina, og historien er ikke så skinnende som reklamerne. I Andesbjergene tørrer floderne ud, og lokale samfund modsætter sig den destruktive lithiumminedrift. Dette er den skjulte pris ved Europas "grønne omstilling".
Denne måned mødes regeringer i Genève for at forhandle FN's bindende traktat om erhvervsliv og menneskerettigheder. Danmark, der har EU-formandskab, har en mulighed (og et ansvar) for at stå sammen med lokalsamfundene i frontlinjen og presse på for bindende regler, der virkelig holder virksomheder ansvarlige i hele forsyningskæden. Miljøretfærdighed betyder ikke mere udnyttelse forklædt som bæredygtighed. Omstillingen skal beskytte alle.
Vores nye podcast bringer dig stemmerne fra fabriksprotester i Berlin til saltfladerne i Argentina. Kom og lyt til den. Lad os kræve, at Danmark står for menneskerettigheder og klimaretfærdighed, ingen virksomhedsprofit.
Vi lytter til podcasten sammen. Podcasten vil være både på engelsk og dansk, så alle kan nyde den.
Der vil også være argentinske snacks, maté, kaffe og te.
https://noah.dk/kalender/podcast-lyttebiograf-det-hvide-guld
CISU står netop nu foran en stock take-proces af CSP-retningslinjerne. Endnu engang skal rammerne for, hvordan organisationer kan få adgang til midlerne, justeres. Det er en proces, der kræver fuld transparens.
For det første bør alle medlemmer have reel mulighed for at give skriftlige input. Hvis processen begrænses til deltagere på CISU’s højskolearrangement eller til en enkelt online høring, bliver billedet skævt. Det udelukker organisationer, der ikke har mulighed for at deltage fysisk, og skaber et indtryk af, at beslutninger baseres på en snæver kreds. Samtidig stiller det urimeligt store krav til referatskrivningen, hvis input alene indsamles i mundtlige formater.
For det andet bør alle indkomne input offentliggøres. På den måde kan hele medlemskredsen se, hvilket grundlag bestyrelsen træffer sine beslutninger på. Det vil modvirke risikoen for uigennemsigtige processer eller beslutninger båret af særinteresser. Offentlighed skaber både ansvarlighed og legitimitet.
Erfaringen fra udarbejdelsen af de nuværende retningslinjer var desværre alt andet end køn, og tilliden til processen er fortsat skrøbelig. Når der ovenikøbet pågår et governance review af CISU – udløst af netop denne tillidskrise – bør transparens være kardinalpunktet i det videre arbejde.
Hvis CSP-retningslinjerne igen ændres uden fuld åbenhed og inklusion, risikerer vi at underminere den tillid, der er helt afgørende for et medlemsdrevet fællesskab.
At gå “all in” på transparens er ikke blot rettidig omhu – det er en nødvendighed for at sikre, at beslutningerne omkring regulering af adgang til CSP-midler opleves legitimt, retfærdigt og som et reelt fælles gode.
-------------
CISU har blandt andet svaret på kritikken i en nyhed her: https://cisu.dk/nyheder/kom-med-input-til-puljearbejdet/
Kom med Input til puljearbejdet
Som beskrevet i seneste nyhedsbrev er CISU lige nu i gang med at inddrage brugerne af Civilsamfundspuljen omkring den fremtidige adgang til små og store projekter samt små programmer, herunder særligt antallet af ansøgninger, man må indsende, og antallet af ansøgningsrunder om året.
Deltagerne på den nylige højskoleweekend har allerede haft mulighed for at bidrage med perspektiver. Og den 22. oktober bliver der endnu en mulighed for at dele sine perspektiver på et onlinemøde for danske organisationer.
Ikke alle har dog mulighed for at deltage i møderne, og det har ført til et ønske om at kunne komme med skriftlige input til de nye tiltag omkring adgangen til Civilsamfundspuljen. Det ønske har for eksempel Aktion Amazonas delt på medlemsorganisationernes opslagstavle. Ønsket er nu blevet opfyldt, og man kan således uploade input på CISUs hjemmeside, hvor man også kan finde relevant materiale.
- Toke Nyborg fra Aktion Amazonas og andre brugere har fuldstændig ret i, at man bør kunne komme med skriftlige input. Det har selvfølgelig hele tiden været en oplagt mulighed, vi har overvejet. Nu har vi teknikken på plads, og den mulighed er indført. Svarene vil blive offentliggjort, hvis afsenderen ønsker det. siger puljeleder Iben Westergaard Rasmussen.
Hun går også i rette med et enkelt af kritikpunkterne fra Aktion Amazonas.
- Jeg sætter stor pris på Tokes ærlighed og vilje til at arbejde for at forbedre processen, men det må stå for hans regning, at den hidtidige proces har været ’alt andet end køn’ og at tilliden er skrøbelig. I en meget vanskelig situation synes jeg, at vi arbejdede grundigt og åbent, siger hun.
Civilsamfundspuljen er under pres på grund af mange støtteværdige ansøgninger, og noget måtte ske.
- For det første fører de mange støtteværdige afslag til, at alt for mange organisationer bruger skønne, spildte kræfter. Derudover bruger vi ressourcer i vores bevillingssystem på vurdering af ansøgninger, som ender med ikke at blive realiseret, hvor midlerne ellers kunne gå til de fantastiske indsatser ude i verden, siger puljeleder Iben Westergaard Rasmussen.
Hjertefortællinger – kommunikation på tværs af nord og syd
Hvordan kan vi skabe stærkere og mere inspirerende kommunikation i partnerskaber mellem nord og syd – kommunikation, der både styrker samarbejdet internt og når tydeligt ud til omverdenen?
Vi inviterer dig og din organisation til den afsluttende konference i projektet Hjertefortællinger (Stories by Heart).
Her deler vi erfaringer og konkrete værktøjer til, hvordan små og mellemstore NGO’er kan:
💬 Skabe klarere hjertefortællinger og kernebudskaber, som fungerer både lokalt og globalt.
🎓 Bruge FABO e-læringsplatformen og vores nye kursusmoduler til at opbygge fælles forståelse og sprog for kommunikation.
🧰 Arbejde med praktiske templates og metoder til storytelling, contentplaner, visuelt materiale og sociale medier.
🌍 Styrke flowet i kommunikation og outreach mellem nord- og sydpartnere – så historier, billeder og resultater faktisk bliver brugt og set.
Konferencen giver dig inspiration, hands-on værktøjer og mulighed for at udveksle erfaringer med andre organisationer, der arbejder med lignende udfordringer og potentialer.
📅 Dato: 6. november 2025
📍 Sted: Ubuntuhuset, Købmagergade 43, København K – og online
⏰ Tid: 13:30 – 16:00
💡 Arrangementet er åbent og gratis for NGO’er, foreninger og netværk fra både nord og syd med globale partnerskaber.
📨 Tilmeld dig senest 3. november til signe@okosamfund.dk
Hvornår: 13. november kl. 16:00 - 18:00
Hvor: Fælledvej 12, 2200 København N, Opg. C – Lokale Freedom Room
Varighed: 2 timer
Pris: Gratis
Tilmelding: https://forms.gle/5xvL7WJ1xcuDQM7k7
Hvordan kan vi beskytte miljøforkæmpere i Amazonas – og i andre konfliktzoner verden over?
Miljøforkæmpere trues, forfølges – og dræbes. Ulovlig skovrydning, minedrift og narkohandel øger risikoen for både miljøaktivister, oprindelige folk og NGO’er.
Derfor sætter Aktion Amazonas, i samarbejde med DIB, Diálogos og Saving Rivers & Lakes, fokus på hvordan vi kan styrke sikkerheden for dem, der står forrest i kampen for naturen.
På programmet
• Overblik over sikkerhedsudfordringerne i Amazonas
• Præsentation af konkrete sikkerhedsanbefalinger og værktøjer
• Fælles refleksion og erfaringsudveksling
Hvem er arrangementet relevant for?
Arrangementet henvender sig til NGO’er, netværk og aktører, der arbejder i miljøkonfliktzoner – samt alle, der ønsker inspiration til at udvikle sikkerhedspakker for ansatte, partnere og lokalsamfund.
👉 Tilmeld dig og få ny viden og inspiration til at styrke sikkerheden for dine medarbejdere, samarbejdspartnere - og for dem, der hver dag kæmper for naturen og deres rettigheder.