Fra bonde til spisebord

Projektperiode:

01.08.2025 - 31.12.2027

Beviliget beløb:

197.782,- DKK

Samlet budget:

197.782,- DKK

Organisation:

Tromholt Media ApS

Pulje:

OpEn - Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje

Indsatsområde:

Pilotprojekter

World goals:

Mål 1: Afskaf fattigdom

Mål 2: Stop sult

Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst

Mål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund

Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion

Indsatser foregår i:

Indonesia

Resume

Produktionsselskabet Tromholt Media udgiver i samarbejde med pædagogisk konsulent Stine Laybourn et undervisningsmateriale om det dilemma, som mange udviklingslande befinder sig, i hvor økonomiske fordele og miljømæssige og sociale ulemper kolliderer. Projektets tager udgangspunkt i palmeolieindustrien i den indonesiske provins Vest-Papua, som både har skabt arbejdspladser og økonomisk vækst, men også store negative konsekvenser for regnskoven, biodiversiteten og dele af den indfødte befolkning. Målgruppen er unge i alderen 13-15 år. Projektets undersøger fordele og ulemper ved palmeolieindustrien og ønsker at få målgruppen til at reflektere over deres eget ansvar som forbrugere. Projektet omhandler særligt verdensmål 12, men også verdensmål 1, 2, 8 og 13. Projektet udgives af Gyldendal Uddannelse.