Minimizing Barriers to Inclusive Education in Rukwa region, Tanzania

Project period:

01.08.2013 - 30.11.2015

Granted amount:

2,492,631,- DKK

Organization:

International Aid Services (IAS)

Partners:

Free Pentecostal Churches Tanzania (FPCT) INFORMATION CENTRE ON DISABILITY International Aid Services Tanzania

Pool:

Civilsamfundspuljen

Grant type:

Projekt D (1 - 3 mio)

Efforts take place in:

Tanzania

Overall targets

Alle elever i Tanzania oplever fuld respekt, accept og lighed som elever og mennesker

Immediate targets

1. I juli 2015 er der 18 brugervenlige skoler for børn med særlige behov og yderligere 3 skoler er begyndt at indføre brugervenlige tilpasninger 2. I juli 2015 spiller de lokale partnere en vigtig rolle i forhold til at lobbye Undervisningsministeriet til at drive et trænings- og ressourcecenter i Rukwa 3. I juli 2015 er der et stærkt civilsamfundsfundament for lobbyarbejde omkring specialuddannelse overfor Undervisningsministeriet

Target groups

Den primære målgruppe er 450 børn med særlige behov fra tre distrikter i Rukwa regionen samt 18 lærere som vil blive uddannet indenfor specialuddannelse og screening af elever. Den sekundære målgruppe består af: familien til de 450 børn (ca. 1.800), 50 medlemmer af parlamentet, ca. 1.500 andre børn fra modelskoler og de lokale partnere

Resume

Projektet målretter sig børn med særlige behov i Tanzania; i denne fase især i Rukwa-regionen. Der vil blive udviklet innovative lavpris-forbedringer af modelskoler, så de bliver brugervenlige for børnene med særlige behov. Desuden udvikles en lavpris-model af et undersøgelsescenter, hvor børn med særlige behov og deres værger kan få hjælp til, hvordan de bedst støtter barnet. 18 lærere vil blive trænet i specialundervisning, og 9 af dem trænes yderligere i hvordan man undersøger børn. Erfaringer fra disse aktiviteter danner grundlag for fortalervirksomhed overfor uddannelsesministeriet for at fremme inkluderende uddannelse (IU). IFI (de lokale partnere) vil udvikle en guideline til ministeriets politik for IU, for at fremme at politikken bliver implementeret helt ned til distriktsniveau. Derudover vil IFI udvikle et strategiværktøj til brug når IU skal fremmes i et nyt område, samt udvikle en langtids-strategi for fortalervirksomhed. Oplysningsarbejde vil være for lokale autoriteter og parlamentsmedlemmer om rettigheder for børn med særlige behov samt for hele landet via nationale medier