Resume
DIB har gennem sit seneste engagement i Bolivia med projektet ’Aprender Jugando’ (AJ1) haft så gode erfaringer med at udvikle og introducere ’legende læring’ bl.a. via oprettelsen af ’ludoteker’, at staten i den nye uddannelseslovgivning har inkorporeret konceptet. Der mangler dog stadig praktiske erfaringer med at omsætte og implementere konceptet i forskellige lokale kontekster. Det nye projekt AJ2 vil bygge videre på de erfaringer og strukturer, der er opbygget via AJ1, i et udvidet og nyt perspektiv, der inkorporerer og indgår i dialog med Bolivias nye udviklings-paradigme ’Vivir Bien’ og ønsket om aktivt at inddrage lokalsamfundet i børnenes uddannelse. Vi vil med undersøgende og aktionsbaserede læringsmetoder skabe sammenhæng mellem læring, skole og lokalsamfund og via det overordnede læringsbegreb ’øko-alfabetisering’ knytte læringen an på det lokale natur- og livsgrundlag, sætte de lokale CSO i stand til at identificere lokale miljø-problemer og mobilisere befolkningen omkring et ’godt liv’ i gensidig respekt og bæredygtig balance med naturen.