Resume
Med udgangspunkt i elevinddragelse og den praksisfaglige tilgang ”Projektbaseret Læring” (PBL) vil projektets hovedansøger, Autens, i samarbejde med Oxfam IBIS’ Hele Verden i Skole-kampagne (HVS), skabe en række undervisningsressourcer og læringsaktiviteter, der genererer viden om og engagement i globale problemstillinger, specifikt FN’s Verdensmål 4 om “Kvalitetsuddannelse til Alle” (SDG 4), hos skoleelever på mellemtrinnet (4.-6. klasse) i hele Danmark. Med den “ikke-boglige”-tilgang sigtes der i særlig grad på at oplyse og engagere segmentet ”de neutrale”, dvs. de danske børn og unge, der ikke har taget stilling til eller interesserer sig for global udvikling. Der er forskningsmæssigt belæg for at antage, at en stor del af denne gruppe udgøres af de mindst “bogligt stærke”. Den praksisfaglige metodes handlingsorienterede udgangspunkt i elevernes livsverden har vist sig at være særligt effektiv i forhold til de mindre ”bogligt stærke” unge.