Overall targets
Regionale og kommunale myndigheder implementerer Moray-modellen (MM) i skoler i Cusco-regionen.
Immediate targets
1) Den 31.1 2016 findes der i Cusco regionen 25 demonstrationsskoler, hvor MM er bæredygtigt implementeret. 2) Den 31.1 2016 udøver forældreorganisationer (AMAPAFAS), bondefællesskaber og CSOer et koordineret pres mod regionale og kommunale myndigheder i Cusco regionen med henblik på at sikre en uddannelse af kvalitet. 3) D.31.1. 2016 er der sikret finansiering til implementeringen af MM på skoler uden for projektet
Target groups
Primær målgruppe:108 lærere i 25 projektskoler i 8 kommuner i Cusco-regionen, 25 DAC-lærere – én fra hver af de 25 projektskoler, 25 DAC-lærere fra tidligere projektskoler, 25 forældregrupper med i alt 1250 deltagere (650 mænd og 600 kvinder), 270 repræsentanter for de 25 bondefællesskaber i projektets 8 kommuner, 8 specialiser fra DREC i Cusco region, 20 specialister fra UGELs (de kommunale uddannelsesinstanser) i projektets 8 kommuner, 5 medlemmer af projektteamet i Pachatusan og 2120 elever i de 25 projektskoler Sekundær målgruppe: 4 CSOer inden for uddannelsesområdet - i alt 38 medlemmer (Kallpa, Tarea, Fe y Alegría og Ipedehp), 35 embedsmænd i de 5 projektkommuner, 4 embedsmænd i regionalregeringen i Cusco og indbyggerne i Cusco-regionen
Resume
Projektet bidrager til at udbrede Skolehaver Moray (MM) i skoler i hele Cusco regionen og derved imødegå marginaliseringen af oprindelige befolkning. Moray-modellen er baseret på højlandsindianernes egen kultur, kundskaber og traditioner. Modellen sikrer de indianske børn en bedre læring og ernæringsmæssig tilstand og bidrager samtidig positivt til udviklingen i lokalsamfundene. Strategien for projektet er baseret på tre spor: 1) udbredelse af modellen ved etablering af 25 demonstrationsskoler i 8 udvalgte kommuner, 2) Kapacitetsopbygning af civilsamfundet som et redskab i fortalervirksomhedsarbejdet og 3) Sikring af MM’s udbredelse på nye skoler i Cusco regionen gennem kommunale uddannelsesprojekter