Bag mærkatet - oplysningskampagne om landarbejderliv i sydafrikansk vinproduktion

Project period:

06.05.2020 - 01.02.2021

Granted amount:

25,000,- DKK

Organization:

Global Aktion - Mennesker & miljø før profit

Pool:

Oplysningspuljen

Grant type:

Oplysningsaktivitet

World goals:

Goal 5: Gender Equality

Goal 8: Decent Work and Economic Growth

Goal 10: Reduced Inequalities

Efforts take place in:

Denmark

Resume

Formålet med denne oplysningsaktivitet er at sætte fokus på sydafrikanske landarbejderes vilkår under produktionen af nogle af de helt almindelige varer, vi køber i danske supermarkeder. Det er sjældent, at forbrugerne bliver gjort opmærksomme på produktionsforholdene og de massive rettighedskrænkelser; både faglige, sociale og politiske, som produktionen ofte indebærer for fattige arbejdere på landet. Ved hjælp af en alternativ mærkningsordning og debatarrangementer, vil vi oplyse den danske befolkning om landarbejdernes forhold og gøre det lettere for den bevidste forbruger at tage et informeret valg om ikke at støtte slavelignende arbejdsforhold i Syd.