Overall targets
Sikre adgang til kvalitets daginstitutionstilbud til alle børn i Zambia gennem uddannede og anstændig lønnede pædagoger i offentlige og private daginstitutioner.
Immediate targets
1) I december 2017 har ZNUT etableret 4 ECE afdelinger i Southern Province 2) I december 2017 er 500 ECE børn læring øget af 30 ECE personale ved at bruge Læring gennem leg metoder 3) I marts 2018 er 400 ECE ansatte oplyst om løn- og ansættelsesvilkår for ECE personale ligesom en fagforeningsmanual for ECE ansatte er udarbejdet
Target groups
1) 40 tillidsfolk uddannes i ECE faglige rettigheder. De 40 tillidsfolk understøtter faglige rettigheder for 680 ECE ansatte 2) De 40 tillidsfolk afholder møder med skole-hjem organisationen om vigtigheden af ECE. 400 lærere og 3.200 medlemmer af skole-hjem organisationen adresseres 3) 30 ECE ansatte introduceres til Læring gennem Leg metoder. Årligt kommer 1.200 børn til at nyde godt af de undervisningsmetoder. 100 kolleger til de ECE ansatte introdiceres til Læring gennem Det forventes at 80% af alle ECE ansatte er kvinder
Resume
Knap 16% af børn i Zambia modtager Early Childhood Education (ECE). De eksisterende tilbud har lav faglighed og uregulerede løn og ansættelsesvilkår. Zambia National Union of Teachers støttes i kapacitetsopbygning til social dialog med myndigheder og private ejere af ECE centre for at sikre anstændige arbejdsvilkår og øget kvalitet i ECE professionen. Den sociale dialogs udgangspunkt er International Labour Organisation’s ECE guidelines. Professionsudviklingen sker ved to Læring gennem leg workshops: 1) workshop for 30 ECE ansatte med efterfølgende besøg på ECE centrene, 2) en workshop på Chalimbana University for ECE undervisere og studerende. Professionsudviklingen øger ECE kvaliteten, hvilket giver ZNUT øget legitimitet i civilsamfundet som dermed styrkes i kampen for bedre vilkår.