Resume
I april 2014 afgjorde Indiens højesteret, at transkønnede personer juridisk kunne anerkendes som et "tredje køn", berettiget til særlige kvoter for uddannelses- og jobmuligheder på grund af en 1000 år lang historie med diskrimination. Næsten 10 år senere er der dog forsat meget socialt stigma forbundet med at være transkønnet i Indien. I dette engagerende undervisningsmateriale båret af en poetisk filmdokumentar, udfoldende fagtekster og opgaver, samt detaljeret lærervejledning introduceres eleverne til de strukturelle og samfundsmæssige forhold som er rammesættende for transkønnede-personers vilkår i Indien. Materialet er målrettet udskolingen 7-10 klasse, primært i fagene samfundsfag og seksualundervisning, men kan også bruges tværfagligt i fag som historie, engelsk og dansk. Formålet er at eleverne får en nuanceret forståelse i forhold til køn, seksualitet, trivsel rettigheder og samfund der medfører en lyst til at engagere sig i kamp for retfærdighed og ligestilling i verden.